Hoogbegaafdheid verdient uitleg!
Deze week is Sanyu weer gestart. Als je de klas binnenloopt, zie je aan je rechterhand kaartjes hangen met misvattingen over hoogbegaafdheid, zoals ‘Hoogbegaafden doen altijd gymnasium’ en ‘Hoogbegaafden hebben geen uitleg nodig’. Uit dit soort als feiten gepresenteerde fabels blijkt dat hoogbegaafdheid nog wel wat uitleg verdient.
Bij het woord ‘hoogbegaafd’ denken veel mensen nog steeds in eerste instantie aan een IQ dat boven de 130 ligt. Zelfs als je dat als enige ijkpunt zou nemen, is het vreemd dat kinderen die eenzelfde afwijking van het gemiddelde naar de andere kant hebben op alle begrip en speciaal onderwijs kunnen rekenen (gelukkig maar!), waar van hoogbegaafde kinderen veelal wordt verwacht dat ze met wat tips en trucs wel in het reguliere basisonderwijs passen.
Maar nog veel lastiger past dat reguliere basisonderwijs omdat het in werkelijkheid een combinatie is van veel meer eigenschappen die een hoogbegaafd kind nét even anders maakt. Tessa Kieboom maakte een model dat mooi de lading dekt. Ze onderscheidt twee ‘luiken’. Aan de ene kant het cognitieve luik: een IQ van boven de 130, een sterke motivatie voor dat wat de hoogbegaafde interesseert, en een creatieve manier van denken. Naast het cognitieve luik is er het zijnsluik: hoogbegaafden zijn perfectionistisch, hebben een huizenhoog rechtvaardigheidsgevoel, zijn gevoelig en beschikken over een kritische instelling.
In de komende blogs zetten we elk van de kenmerken om de beurt in het zonnetje. Intussen hebben wij nog genoeg ruimte voor meer slimme, gemotiveerde, creatieve, perfectionistische, gevoelige en kritische kinderen vol rechtvaardigheidsgevoel. Wees welkom om kennis te komen maken! https://www.sanyu-onderwijs.nl/kennismaking/